Englanti ei ole lentoyhtiön vahvuuksia, suomen se heittää roskiin.
Finnair kärsii ilmiselvästi itsetuntokriisistä. Lentoyhtiö korvaa suomen englannilla aina kun voi. Kaukolennoilla ei ole yhtään nauhoitettuja kuulutuksia suomeksi. Helsinki-Vantaalla kaikki lentoyhtiön omat kyltit ovat vain englanniksi (kuten myöhempänä näemme). Finnair siis selvästi vihaa, häpeää tai halveksii suomen kieltä, Finn-etuliitteestä huolimatta.
Finnair kokee, että suomalaisuudessa ja etenkin suomen kielessä on jotain niin huonoa, että sitä pitää piilotella. Lentoyhtiö yrittää kohottaa itsetuntoaan englannin kielellä. ”Jos me teemme itsestämme puhtaasti englanninkielisiä,” Finnairilla ajatellaan, ”kukaan ei huomaa, että olemme suomalaisia! Silloin olemme vapaita, puhtaita, oikeita ihmisiä!”
Temppu ei onnistu. Finnair tuottaa englanniksi sekundaa. Lentoyhtiö ei osaa kirjoittaa neljää sanaa englanniksi ilman, että epäonnistuisi. Katsotaanpa.
Suomalainen puhuu suomalaiselle höttöenglanniksi
Kuvan kyltti löytyy Helsinki-Vantaalta. Siellä, Finnairin lähtöselvitysalueella, kaikki kyltit ovat vain englanniksi. Matkustajat ovat valtaosin suomalaisia. Silti Finnair on päättänyt, että kyltit saavat olla vain englanniksi. Vallankumouksellinen idea, jossa kylteissä olisi ensin suomi ja sen alla englanti, ei tullut lentoyhtiön henkilökunnan mieleen. Ehkä moinen ummehtunut ajattelu johtaa Finnairilla potkuihin.
Puhutaan kuitenkin kyltin englannista. Tämän kyltin alla oli laatikko, jossa matkustaja voi tarkistaa käsimatkatavaransa mitat.
Mikä tässä englannissa on vialla? Ainakin pari asiaa:
Ylimääräinen artikkeli ”the”: ”Check the size here”. Tämä on erittäin yleinen aukko suomalaisten englannin taidoissa. Kun kyseessä on kyltti, joka käskee tai tiedottaa, sen kieli ei noudata tavallista englannin kielioppia vaan siitä jätetään pois ylimääräiset pikkusanat kuten artikkelit. Englanniksi oikein olisi siis: ”Check size here”.
Puuduttava passiivi: ”Carry-on baggage is monitored for cabin safety and on-time departure”. Kun kerran Finnair haluaa viestiä pelkästään englanniksi, suomalaiselta suomalaiselle, lentoyhtiö voisi yrittää nähdä pikkuisen vaivaa ja puhua ymmärrettävästi. Tässä he haluavat siis sanoa, että ”me tarkistamme käsimatkatavaran mitat, jotta matkustamossa olisi turvallista ja lento lähtisi ajoissa”. Taustalla on tsaarinaikainen ajatus, jonka mukaan hallitsija tarkkailee alamaisen tekemisiä – ja vieläpä viestii siitä kapulakielellä. Tsaarinajan perinteitä noudattavina byrokraatteina Finnairin viestijät pelkäävät suoraan sanomista. Siksi he piiloutuvat passiivin taakse. Nykymuodossa näillä sanoilla ei ole mitään tietoarvoa. Kukaan ei jaksa lukea passiivia pienellä präntillä, kun on kiire lennolle. Sen sijaan kannattaisi sanoa asiat niin kuin ne ovat: ”We check carry-on bags to make sure they fit in the cabin and your flight leaves on time.” Mutta vielä parempi olisi käyttää vähän mielikuvitusta: ”Make sure it fits! Then everyone can get on board and we can depart on time.”
Ei sanota olennaista: tästä puuttuu selkeä viesti siitä, että laatikkoon mahtuvan laukun saa ottaa matkustamoon. Ehkä Finnair käytti kaikki sanansa edellä mainitsemaani puuduttavaan passiiviin.
Inspiraatiota irlantilaisilta
Finnairin kannattaisi tarkistaa, miten erinomaisesti irlantilaiset yrittäjät ovat menestyneet – enkä tarkoita tällä itseäni.
Tarkoitan tietenkin Finnairin esikuvaa Ryanairia. Irlantilaisen halpalentoyhtiön takia kaikki lentoyhtiöt ovat nyt halpiksia. Kaikki maksaa erikseen ja palvelutasoa heikennetään. Myös Finnair on mukana tässä kisassa. Se on enää halpalentoyhtiö, joka sattuu tarjoamaan bisnesluokkaa. (Tästä erinomainen todiste on se, että se ylipäänsä rajoittaa käsimatkatavaran kokoa.) Miksi se ei sitten viesti niin selkeästi kuin irlantilainen idolinsa?
Ryanairilla on monilla lentokentillä vastaavia laatikoita. Periaate on sama: jos matkustaja saa laukkunsa ujutettua aukkoon, hän saa ottaa sen matkustamoon. Miten Ryanair viestii matkustajalle tästä?
Esimerkiksi näin:
If it fits – it flies
Näin homma hoidettiin liettualaisella lentokentällä (huom.! Liettua ensin, sitten vasta englanti):
If it fits – it’s free
En ole edes löytänyt kuvaa sellaisesta Ryanairin mittatarkistustelineestä, jossa lukisi ”check size here”. Se ei ole välttämätöntä. Tämä on asia, joka nakertaa suomalaisten englanninkielistä viestintää yleisestikin: vähäpätöiset asiat ilmaistaan jaaritellen ja puuduttavasti, kuten ”Cabin baggage is monitored for cabin safety and on-time departure”, jolloin kaikkein tärkein unohtuu, kuten ”jos se mahtuu – saat ottaa sen matkustamoon”.
Finnair: suomalaisuuden irvikuva
Finnair haluaa olla englanninkielinen lentoyhtiö, mutta se ei vaivaannu tarkistamaan, kirjoittaako se englanniksi oikein. Lentoyhtiön viestintätiimi ei näytä edes miettivän, välittyykö Finnairin viestinnästä kaikkein oleellisin ja tärkein. Englanti ei siis Finnairilta suju.
Samaan aikaan Finnair haluaa olla näennäisesti suomalainen pitääkseen kiinni suuresta markkinaosuudesta täällä. Mutta silti se heittää suomen kielen romukoppaan aina, kun mahdollista. Suomenkielinen asiakaspalvelu on korjattu Bulgariasta tarjottavalla englanninkielisellä. Ja kaikki tämä, kun lentoyhtiöstä 56 % omistaa Suomen valtio.
Silkkaa tekopyhyyttä, suomivihaa ja sekundaa.
Valtion pitäisi myydä Finnairin osakkeensa ja lentoyhtiön uudelleenbrändäytyä World Airiksi. Silloin jäljelle ei jäisi häivääkään suomalaisuudesta, jota Finnair pitää niin vastenmielisenä.
Haluatko oppia kirjoittamaan luontevaa englantia natiivin opeilla? Järjestän tammikuussa kaksiosaisen verkkokoulutuksen. Maksaa 19,87 €. Lue lisää ja ilmoittaudu!
Piditkö tästä blogikirjoituksesta? Napsauta tästä ja tilaa uudet julkaisut suoraan sähköpostiisi.
Täyttä asiaa! Aktiivin käyttäminen passiivin sijasta tekee tekstistä helpomman ymmärtää. Suomalaiset (ja toki monet muutkin) pitävät passiivia hienompana ja käyttävät sitä silloinkin, kun suora ja selkeä esitystapa olisi tarpeen. Odotan innolla sitä päivää, kun kansainvälinen selkeän kielen standardi otetaan käyttöön ihan kaikessa kielenkäytössä.
Hyvä ja tarpeellinen kirjoitus. Kysyin huvikseni myös tekoälyn mielipidettä kyltistä ja parannusehdotuksista ja sen mielestä nuo ehdotetut muutokset tekevät kyltistä selvemmän, ystävällisemmän ja ymmärrettävämmän. Oma kokemukseni on se, että englanti on petollinen kieli. Se vaikuttaa helpolta, mutta mitä enemmän sitä oppii, sitä vaikeammaksi se muuttuu. Todella moni kuvittelee osaavansa englantia hyvin tai jopa erinomaisesti, mutta oikeasti osaaminen on korkeintaan keskinkertaisella tasolla. Sen tiedän, että minä en osaa englantia hyvin, vaikka luen paljon englanniksi, katselen englanninkielisiä elokuvia ja videoita ja olen kirjoittanut englanniksi tieteellisiä raportteja ja artikkeleita. Englannintaitoni on varmasti keskimääräistä suomalaista parempi, mutta tiedän osaamiseni rajat, enkä edes kuvittele osaavani englantia paremmin kuin koulutettu äidinkieleltään englanninkielinen ihminen.
Kirjoittaja ei selvästi itse osaa englantia ja omaa liikaa vapaa-aikaa, kun jaksaa nähdä vaivaa näin turhaan kirjoitteluun.
Huomaa kommenteista, että myös finnairilaisten pöhinäosasto on löytänyt paikalle.
Jännä tapa myydä palveluita, haukutaan potentiaaliset asiakkaat. Kukin tyylillään. Onkohan kirjoittajalla käännöstaitojen lisäksi meedion osaamista, kun pystyy lukemaan finnairilaisten kollektiiviset ajatukset?